Broome, de parelstad - Reisverslag uit Broome, Australië van Sitze Lammerts - WaarBenJij.nu Broome, de parelstad - Reisverslag uit Broome, Australië van Sitze Lammerts - WaarBenJij.nu

Broome, de parelstad

Door: Sitze

Blijf op de hoogte en volg Sitze

10 Mei 2018 | Australië, Broome

Voordat we naar Broome afreizen staan we een paar dagen op een strandcamping in Port Hedland. Het accuprobleem dat ons al een week parten speelt, kunnen ze ook in Port Hedland niet oplossen. We moeten naar de dichtstbijzijnde MAUI dealer en die zit in Broome. Gelukkig loopt de enige asfaltweg in het noorden over Broome. We hoeven er dus niet voor om te rijden.

Over Port Hedland zelf kan ik kort zijn, een echte havenstad. Vooral veel erts. Verder weinig interessants om te vermelden, behalve dan dat we daar een bijzonder fenomeen hebben gezien. De Staircase to the Moon Een optische illusie, die ongeveer twee avonden per maand te zien is. Alleen bij volle maan als het eb is. Het is prachtig om te zien hoe een volle, rode maan uit zee oprijst en hoe het licht weerkaatst op de zandbanken voor de kust. De weerkaatsingen zien eruit als treden die naar de maan leiden. Vandaar de naam. Een heel bijzonder fenomeen.

De enige asfaltweg van Port Hedland naar Broome gaat ruim 650 km vrijwel rechtuit, door een kaal landschap. Let wel, 650 km zonder zelfs een dorp of huis te zien. We zien wel verwijzingen naar boerderijen, maar die liggen tenminste 20 km van de weg. De enige 2 gebouwen op de route zijn de roadhouses. Tankstations met snackbar dus. Bij gebrek aan beter stoppen we heel kort bij Pardoo Roadhouse. Bijna uitgestorven en heel veel rood zand.

In Broome worden we bij MAUI bij het uitstappen door een Aussie verwelkomd met "Hi mates, your Van is ready!" We zijn stomverbaasd. We hadden ons voorbereid op discussie etc. over de accu. Maar er staat inderdaad een camper klaar, alles weer schoon en nieuw. Alleen onze spullen overpakken en we kunnen weer op pad. Nou ja 'alleen'... Het is 35 graden en dan is overpakken een uurtje stevig zweten. De Aussie zegt dat we geluk hebben met het weer. Een paar weken eerder was het nog 10 graden warmer! Pfff, ik houd van warmte, maar dat is toch iets te veel...

Broome is al eeuwenlang het centrum voor de parel industrie. Lang voordat de Europeanen er neerstreken, was dit de plek waar de Yawuru aboriginals al bij elkaar kwamen voor de ruilhandel. Als ruilmiddel gebruikten ze parels. De Europeanen hebben de parelhandel overgenomen. Eerst alleen de handel in zoutwater parels. Later hebben vooral de Japanners zich toegelegd op de gecultiveerde versie, de zoetwater variant. In de jaren '70 kwam 80% van de wereldhandel in gecultiveerde parels uit de omgeving van Broome, met name uit Roebuck Bay. Als we door Broome lopen valt het op dat in zo'n kleine stad (16.000 inw.) al meer dan 20 juweliers zitten die vrijwel uitsluitend parels verkopen. Top-klasse parels wel te verstaan.
Ondanks de sterke parelhandel is Broome lang onontdekt gebleven door toeristen. Pas in de jaren '80 kwam het toerisme hier op gang en heeft men het gravel naar Port Hedland vervangen door asfalt. Inmiddels is de stad een geliefd oord voor mensen uit Perth die de koude winters willen ontvluchten. Met zo'n 100.000 toeristen per jaar is Broome nog steeds erg rustig. Maar de stad is booming en zeker bij toeristen uit Europa (Nederlanders en Fransen!) en Japan erg in trek.

Broome heeft twee grote stranden, Roebuck Bay en Cable Beach. En met name die laatste is waarschijnlijk het mooiste strand dat wij in Australie hebben gezien. Heel breed en tientallen kilometers lang prachtig wit zand. Bovendien is de zee heerlijk warm, zelfs warmer dan het water in het zwembad op de camping. En de tijd van de hinderlijke stingers (giftige kwallen) is voorbij.

Op het strand zijn zowaar parasols en ligstoelen te huur. Wij tellen op het hele strand in totaal 18 parasols. Iets ruimer uit elkaar dan op Zandvoort. Tja, het is duidelijk een toeristisch gebied!
En ook handig, Broome heeft een McDonald's! Eindelijk weer eens kans om mail te lezen en de blogs te plaatsen. Voor ons is Broome lekker een paar dagen relaxen aan het strand en bij het zwembad op de camping. Relaxen als je op reis bent, dat is soms echt nodig!

Nog een laatste bijzonderheid: kamelen op het strand! Geïmporteerd en geleid door een vrouw de jarenlang met kamelen door de Afrikaanse woestijn heeft getrokken. Inmiddels is de kamelen kudde uitgegroeid tot zo'n 40 kamelen. Liefhebbers kunnen 's morgens, 's middags of tegen de avond een rondje op het schip van het strand doen.

We gaan na Broome weer richting binnenland. Dat betekent opnieuw geen of slecht internet.
De volgend blog kan dus weer even op zich laten wachten.

So, no worries guy's, see you next time!

• 10 Mei 2018 - 05:58

Franca:

Prachtige verhalen en foto's!

• 10 Mei 2018 - 12:55

Tony:

Hi Sonja en Sitze,

Goed te horen dat het netjes is opgelost. Veel plezier op jullie vervolg en wij kijke uit naar de volgende blogs,

Tony en familie

• 11 Mei 2018 - 13:06

Ria Meeuwse:

Hallo S & S,

Draagt Sonja al een parelkettinkje? Lijkt me erg leuk om te zien.

Groetjes uit Diepenveen

• 12 Mei 2018 - 11:00

Kaatje:

prachtige foto's !! duurt het niet te lang:-) ?

• 15 Mei 2018 - 09:48

Henk En Lida:

Hoi Sonja en Sitze,

Weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen.
    Gelukkig geen accu problemen meer.
    We lazen over 650km rechtuit,dat is dus een soort Beemster, maar dan iets langer enzonder boerderijen.En misschien kunnen de Aussies een paar asfaltmachines van ons lenen.
    Ook toch nog gerelaxed op het strand,dat maar wat vaker doen want het lijkt ons toch wel een enerverende reis.
    Wat bijzonder dat natuurverschijnsel hè.
    Nog een mooie reis verder.

liefs,Lida en Henk.