Son & SItz - Bijkomen in Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Sitze Lammerts - WaarBenJij.nu Son & SItz - Bijkomen in Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Sitze Lammerts - WaarBenJij.nu

Son & SItz - Bijkomen in Fremantle

Door: Sitze

Blijf op de hoogte en volg Sitze

08 April 2018 | Australië, Fremantle

Het blijft een lange vlucht van Amsterdam naar Perth. Eerst 12 uur tot Singapore en na een tussenstop van 2 uur is het nog ruim 5 uur van Singapore naar Perth.
Bij onze vorige reis hebben we er dik een uur over gedaan om de Australische douane te passeren. En ook nu zag het erg niet goed uit. De rij mensen voor ons werden naar de verschillende bali's gestuurd en moesten hun hele koffer leeg halen. Maar de douane was ons gelukkig goed gezind. We mochten direct door naar de Exit.
Normale mensen nemen een taxi naar hun verblijf, zeker op een vreemd vliegveld. Maar wij, als "ervaren" reizigers, doen alles met openbaar vervoer. Gelukkig bleek de eerste de beste bus op het vliegveld meteen de goede te zijn. En ook overstappen was een eitje, maar helaas een halte te laat uitgestapt.

We hebben voor de eerste week gekozen voor een een B&B in Fremantle. Een kleine stad iets buiten Perth. Het blijkt een schot is de roos. Een ruime B&B met een eigen tuintje. Heerlijk om 's morgens in de tuin te ontbijten of de avonden bij de gemoedelijke tuinverlichting door te brengen.
Fiona, de eigenaresse, is bijzonder hartelijk. Een echte Aussie en zeer sportief.

Ik heb geen moeite met Engels, maar het is toch wel echt wennen aan het Australische geknauw. Zeker als mensen spontaan een gesprek beginnen zijn ze nauwelijks te volgen. Het zal wel een paar weken duren voordat we een 'normaal' gesprek kunnen voeren.

Fremantle is een leuke, gezellige stad met redelijk wat historische gebouwen. De meest markante zijn de Round House en de Fremantle Prison. De eerste is het oudste officiële gebouw in West Australie. Zo'n 180 jaar oud en fraai gerestaureerd. Het heeft aanvankelijk dienst gedaan als gevangenis, maar die functie is vrij spoedig overgenomen door de Fremantle Prison. De Prison is tot 1991 is gebruik geweest als detentie oord en vrijwel geheel in tact. Het is nu een museum. Het is even gruwen om te zien en te lezen welke heropvoedingsmethoden er in het verleden gebruikt zijn. Tja, tijden zijn veranderd!
Er is nauwelijks hoogbouw in Fremantle en opvallender is dat er geen Mc Donalds of Starbucks in het centrum te vinden is. Het zijn voornamelijk kleinere lokale winkels.
Wij zien er duidelijk niet uit als Aussies want regelmatig wordt gevraagd waar wij vandaan komen. En als we dan aan de praat raken blijkt dat mensen hier veelal Nederlandse roots hebben. Ze vertellen dat ouder, grootouder of zelfs broer of zuster in Nederland is geboren. Met enige regelmaat komen we mensen tegen die in Nederland en zelfs in Amsterdam zijn geweest. "And we loved it".

Wij zijn ook een dag naar Perth gegaan. Met de trein uiteraard. Over Perth kan ik kort zijn, het centrum van Perth is saai en sfeerloos en vooral bepaald door grote kantoorgebouwen.
Daarentegen is het Kings Park in Perth een prachtige 400 hectare grote botanische tuin. Met een mooi uitzicht over de Swan River en de skyline van Perth. Het grootste deel van de dag hebben we dan ook doorgebracht in het park en met de wandeling vanaf het park terug naar de City.

Bij de B&B horen ook twee fietsen. Daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Een dag om naar de noordelijke stranden te fietsen. Volgens Fiona de mooiste stranden bij Fremantle. Wat die stranden betreft heeft zij gelijk, maar de weg er naar toe gaat door een uitgebreid gebied met container opslag. Sta je op het eerste strand, dan zie je de container tot 7 hoog opgestapeld achter je. Heel bijzonder. Maar als je gewoon richting zee blijft kijken en je hebt nergens last van.

De eerste week in Australie zit er al weer op. Morgen de camper ophalen en dan op weg richting Darwin. Ik houd jullie op de hoogte.

See you guys!

NB vanwege slechte internet verbinding volgen foto's later

• 09 April 2018 - 18:33

Ingrid Jonkhart:

Hoi Son En Sitz,
    Heerlijk zo rustig even starten, en genieten in de b&b met tuintje, hier ook nu een paar dagen warmer weer en droog. Echt leuk weer om een beetje mee te reizen met jullie. genietze,
    Ing

• 10 April 2018 - 08:11

Andre:

Goedemorgen Sonja en Sitze,
    een goede start van een lange reis. Ik wens jullie veel plezier en volg de bevindingen op de voet.
    Groetjes,
    Andre

• 10 April 2018 - 09:15

Tony:

Hi Sitze en Sonja,

Fijn om weer een reisverslag van jullie te krijgen. Zo te horen is het daar niet verkeerd bivakkeren. Met het Australische dialect zal het wel goed komen.

Groetjes,
    Tony

• 10 April 2018 - 10:26

Edwien:

Hoi Sonja en Sitze
    Jullie reisverslag hebben wij met belangstelling gelezen. Echte aussies zijn jullie nog niet, maar dat komt wel. Er ontbreekt ook de kanguru in jullie tuin. Geniet van het heerlijke weer en wees voorzichtig.
    Kusjes van Ma en Pa.

• 10 April 2018 - 12:41

Thea:

Ha vakantiegangers,
    Leuk om jullie te mogen volgen tijdens deze vakantie.
    Nu gaat het echt beginnen jullie trip in Australië.

Genieten samen en tot een nieuw reisverslag!

X Thea en jullie krijgen ook zeker de groetjes en X van Martin.

• 11 April 2018 - 20:28

Ria Meeuwse:

Hallo vakantiegangers,

Wat hebben jullie in een week al weer veel gezien en ervaren. Nu nog oefenen met het knauw-Engels.
    Het is weer heel spannend wanneer er nieuws uit het verre buitenland komt. Wat het weer betreft, in Nederland lijkt het nu ook zomer.

Lieve groeten, Ria

• 17 April 2018 - 11:20

Myriam Bonte:

Mooie start en wat een verhaal. Ik hoop dat jullie mooie dingen mogen beleven in jullie camper xxx
    Door jullie mooie schrijfsels reis ik ook een beetje mee ... Heerlijk!

Tags: Fremantle